OEI #75–76: Naturbegreppet

by

– Det är min övertygelse att miljömässigt engagerad konst har en potential att tänka om politik och politisera konstens relation till ekologi, och dess reflekterande betraktande bevisar överallt naturens oupplösliga band till ekonomi, teknologi, kultur och juridik.

Decolonizing Nature, Contemporary Art and the Politics of Ecology
T.J. Demos

Dark Matters, ett fotografiskt arbete utan kamera, det kan läsas som ett markens eko. Genom att låta olika rödlistade organiska material från platsen göra avtryck på en ljuskänslig emulsion lät jag naturen bli ett mörkrum. Närheten mellan bild och objekt skapar en taktil sinnlighet. Metodens slumpmässighet omvandlar det biologiska materialet till spår.

Loos ligger i hjärtat av Sverige, i gränslandet mellan Dalarna, Härjedalen och Hälsingland, mitt i Finnmarken. Här har man brukat skogen sedan sextonhundratalet. I Loos finns Hamra nationalpark, där växer Sveriges äldsta tallar, flera över fyrahundra år. Men här har man också gått hårt fram med avverkningen, gammelskogarna runt parken har förvandlats till massavedsåker. Samtidigt är detta en plats där dagens befolkningen är beroende av skogsbruk för sitt uppehälle och där biologer inventerar gammelskogen i hopp om att rädda hotade arter.

Namn på orter och platser i närheten av Loos som kalhuggits i skiftande omfattning: Blästerheden, Långtall, Kluckåsen, Voxhallan, Svartsjön, Hällberget, Stenåsen, Borrsjö, Brännslett, Nyvedsberget, Källaråsen, Storveden, Tyckelåsen, Fågelsjö, Hamrarna, Kårböleskog, Hiviåsen, Orrknätten, Bygget, Rullbo, Fetingslacken, Ängra, Gammelberget, Kölen, Färila, Rävsjö, Pörtjärn, Voxna, Loos.

Katarina Grip Höök